Kekalahan England

Sunday, June 27, 2010


Semalam menyaksikan 1 kekalahan yg memalukan buat pasukan pilihanku di world cup 2010.pasukan pilihan yg digembar-gemburkan akan mencipta sejarah di piala dunia itu akhirnye tumbang di tangan seteru mereka Jerman dgn kekalahan 4 - 1.Dan semalam juga , menyaksikan betapa kecewa & malunya para penyokong England ( termasuk aku ) yg menyaksikan perlawanan itu dr stadium, kedai mamak...atau rumah.. Aku memilih utk menontonnye bersama rakan2 ku zahar & yatie & tak lupe isteri tershayang blog bini aku yg online melalui Facebook dr Melbourne. Walaupun kejauhan , sempat juga kami semua berbalas komen2 panas di facebook wall.
Ok , berbalik kpd kekalahan bodoh itu tadi, spt biase, setiap kekalahan, pastinye adelah alasan2 dr pihak pnykong fanatik nk cover stress.. so bg aku.. dr pemerhatian aku.. 10mins yg pertama mmg agak slow.. dimana masing2 msih mencari rentak, pas sana..pas sini..an then ..beberapa percubaan ala2 budak darjah 4 dr ke 2-2 pihak...
dan selepas itu.. bermula laa kehanjingan segalanya...pd minit ke 20 ,gol pertama dr Klose yg dengan mudah menolak bola hasil sepakan gol ( yer sepak dr goal keeper yer ) trus ke kaki klose.. ( ko nmpak x.. betapa hanjingnye defend England ni.. )..bwat malu kt Mick Jagger je .. ( U ROCK !! )
Ok berikutan rumusan laporan punca2 kekalahan pasukan femes lebih nih..

1-Pertahanan yg mcm pondan.(pondan lg bagus main)
- gabungan Terry , A.COle, upson..johnson..ni..mcm harem..masing mcm xde mood nk main.. seriously ..im a CHELSEA die hard fan, so im quite understand how Terry and Cole defending CHelSea's goal..mmg susah nk lepas 2 ekor ni,upson aku tataw, so aku aidaikan..keserasian yg kurang & posisi / cara permainan yg kurang sesuai diberi oleh KAPELO ni..tidak lupe juga , perbalahan pendapat antara terry ngan Kapello..ntah ape digaduhkanye.. so masing2 moral low la kan..

2-pengadil tido atau rabun
- yg ini lah yg aku paneh skali.. percubaan dr Lampard tidak disahkan oleh pengadil, kerana menjangkakan rembatan itu tidak masuk dan hanya melantun di bahagian atas tiaang & atas garisan.. ( WTF )..ala korang bley tgk highlight kt tv bnyak2 kali..da mmg sah dan clear.. bola tuh masuh more than a yard ke dalam gol..cuma lantunannye keluar gol..(it was happen to West Germany before in 1966, surf it out k ) Mmg betul, hasil "Replay" video tidak diterima dlm menentukan keputusan pengadil..TETAPI.. pengadil 1 seharusnya.."Pause" sat game tuh dan merujuk pnjaga garisan beliau secara serius.. amik mase btul2..\
Bagi aku..gol itu amat bermakna utk menentukan CARA permainan & MORAL para pemain bg tempoh beberapa puluh minit seterusnya..it could have changed the game..ku rase penjaga garisan tuh da kene belasah kot...ramai nk tunggu dia tepi simpang sana..

3-Kehebatan Jerman
Tidak dinafikan , gabungan serangan dr pemain2 muda Jerman ini jauh lebih hebat , LAJU berbanding pemain tua ENGLAND who was sluggish and slow in comparison to the Germans and gave them no defensive resistance..aku lebih tertarik kpd cara permainan Thomas Müller, Mesut Ozil and Miroslav Klose ini.. walaupun Klose agak tua, tp pengalaman membuktikan dia masih berbisa.. pastu si Muller ni ( UMO baru 20 yer )mmg laju , cergas..mcm terlebih gula..di mana2 dia ade.. aku pasti dia akan menyandang pembalut bahu kapten jerman 1 hari nanti..Kelincahan & kehebatan ke 2 eko pemain ni..disamping bantuan hantaran oleh rakan2 yg mmg tepat dan kemas..memberi 1 elemen kejutan kpd pemain ENG.. mereka seolah2 blur..& tataw nk bwayt ape.. ..pelik..btul

4-Banyak star yg ampeh
setahu aku, bnyak player2 ENG ni..gaji depa dr 300 ke 450 ribu pound..They are a collection of egoistic highly paid set of individuals who cant play in world events as a team.. smalam aku rase mcm tgk si GErard & Lampard je mai bola....rooney duk tepi padang ke.. pastu defoe pun ade lah acah2 try..pastu sparuh mase ke 2.. KAPELO masukan si heskey plak.. hahaha.. ak rase dia sentuh 2 kali je kot bola tuh..bercuti ke afrika katenye..tidak lupe juga kpd David James.. ( dia ni goalie utk team paling bawah dlm EPL ) ..mm ko paham2 je laa.. nk gelak pun ade

aku rase itu je punca2 besar kekalahan ENgland ini , dan aku harapkan Jerman akan bermain di FINAL nanti..jgn balik awal jugak sudah..

td aku baca,, yg Kapelo x merancang nk resign dan dia akan berbincang dgn FA akan hala tuju england strusnye.. ( mmg muka x besalah )..

Harapan dia setrusnye EURO 2010 di Ukraine.. goodluck ENGland.. better luck next time..
CAU

1 komen dr penyibuk:

Lynn said...

very true wat u said...england blk main EPL jer la,,tuh pun epl player sumer imported or else malu la england nih,,ruper nyer x reti main bola

Post a Comment

 
Design by Pocket Blogger Templates